Meer dan humor

Meer dan humor

Erasmus & de Vos van de vroege Nederlanden

(Vermeerderd met een zotternij over de voet & een spotternij over Youp)

Van Erasmus verscheen in 2021 een zeer welkome, vuistdikke biografie door Sandra Langereis. En de vos Reynaerde van ‘Willem die Madoc maakte’ staat met een paar recente hertalingen ook opnieuw in de aandacht.

Hoe verheugend en terecht is dat.

Toch maken de beide snoodaards geen deel uit van onze hedendaagse literaire traditie. Terwijl hun humor en venijn daar alle reden toe geven. Onder meer daarover gaat het in Meer dan humor.

Marc Schoorl herlas de oorspronkelijke werken van Willem en Desiderius met groot plezier. Want de satire en zotheid van de vos Reynaerde en Erasmus behoren tot het allerbeste wat onze laaglandse letterdelta heeft voortgebracht. Meer dan humor is een erudiete verkenning van heerlijk bronmateriaal.

– puur plezierlezen –

Is Meer dan humor het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Meer dan humor