Zo vader, zo zoon

Zo vader, zo zoon

Zo vader, zo zoon is zeker niet louter het verhaal van een vader en een zoon. Wel spelen zij beiden een voorname rol in dit verhaal uit de bitterzoete seventies. De hardwerkende vader is een hilarisch-tragische figuur die alles weet van het katholicisme en de oorlog. Hij gaat graag op vakantie naar Lourdes en naar zijn geliefde Duitsland. De zoon is de verteller die de kat uit de boom kijkt en zijn eigen weg zoekt.

Er komt een hele bonte stoet aan personages langszij. De bescheiden moeder, vijf vurige broers en een kalme zus. En verder zijn er hun vrienden. De opkomst van de popmuziek, de ontkerkelijking en de botsing der generaties spelen een belangrijke rol. Tegen de achtergrond van de conflicten in het Midden-Oosten en Vietnam levert dat steeds spetterend vuurwerk op.

Nog afgezien van een hele menagerie aan huisdieren, houden vader en moeder er immers een huis vol pubers op na. Pubers die volop het leven ontdekken. De gruwel en de schoonheid ervan. En de natuur en de kunsten, maar ook de menselijke wreedheid en het geweld. De liefde – èn seks. En ze maken ook voor het eerst kennis met Magere Hein.
Zo vader, zo zoon is deel 2 van de romanreeks ‘Autobiografie van een romanpersonage’. Het is heel goed te lezen zonder kennis te hebben genomen van deel 1. (Al maakt het er wel nog leuker op als de lezer dat eerste deel al kent.)

Marc Schoorl schreef over literatuur, popmuziek en kunst. De laatste tien jaar werkte hij bijna uitsluitend aan zijn romancyclus. Deel 1, Zes broers en een zus, verscheen december 2020. Deel 3, O, moeder..., verschijnt najaar 2021.

Uitgeverij DHZ GVD de Vrijbuiter
16 juli 2021
16 juli 2021

Reacties op: Zo vader, zo zoon