Veelzijdig coachen

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Organisaties zijn voortdurend in beweging en hebben mensen nodig die kunnen en willen veranderen: medewerkers die nieuwe vaardigheden aanleren en nieuwe rollen op zich nemen. Leidinggevenden kunnen als coach een cruciale bijdrage leveren aan die 'veranderbaarheid' van medewerkers. In de snelle markt van vandaag hoort de 'pet' van de coach dan ook tot de standaardgarderobe van de manager - op alle niveaus in de organisatie.
Als coach stimuleert en begeleidt een manager het leerproces van directe medewerkers. Dat vereist inzicht in leerprocessen: hoe verlopen denkprocessen bij mensen, en hoe kan een coach daarbij interveniëren? Doeltreffend coachen betekent bovendien kunnen omgaan met de grote verschillen in karakter, beleving, leerstijl en handigheid van mensen. Ook moet een coach, zeker een coachende manager verschillende 'brillen' kunnen opzetten en zowel op de individuele medewerker als de belangen van de organisatie als geheel kunnen letten.
Coachen is dan ook een veelzijdige vaardigheid die geleerd moet worden. Eeke Scheweer vult die lacune op door een flinke portie didactiek toe te voegen en de beschikbare wetenschappelijke kennis te vertalen in praktische aanwijzingen voor de coach. Een praktische handleiding voor iedereen die snel thuis wil raken in coachen.

Scriptum
01 januari 2000