Verbeter de wereld (en begin samen)

”Het welzijn van een geheel van samenwerkende mensen is des te groter naarmate het individu minder aanspraak maakt op het resultaat van zijn prestaties, dat wil zeggen naarmate hij deze opbrengsten meer aan zijn collega's laat en naarmate zijn eigen behoeften niet vanuit zijn eigen prestaties maar vanuit de prestaties van de anderen bevredigd worden.”

De sociale hoofdwet biedt een helder perspectief voor ieder die de wereld tot een plaats wil maken waar mensen, álle mensen, een menswaardig bestaan kunnen opbouwen en in rechtvaardige omstandigheden kunnen leven.

Een groots ideaal - en daarmee onbereikbaar?

”Steeds waar deze wet zichtbaar wordt, waar iemand in de geest van deze wet actief is voor zover hem dat mogelijk is op de plaats die hij in een mensengemeenschap inneemt: daar wordt iets goeds bereikt, hoe bescheiden ook.”

Deze uitgave bevat de drie artikelen waarin Rudolf Steiner de sociale hoofdwet formuleerde, de voordracht Broederschap en de strijd om het bestaan en is voorzien van een inleiding en nawoord door John Hogervorst.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Nearchus
09 juni 2021
09 juni 2021

Reacties op: Verbeter de wereld (en begin samen)