Vergilius' bijentuin

"Ik zal je over een wondere, kleine wereld vertellen."

Bijenhouden in de oudheid

In deze uitgave (verwacht voorjaar 2016) staat het al meer dan 2000 jaar bewonderde gedicht over bijen van de Romeinse dichter Vergilius centraal. Om zijn bijna 600 versregels op waarde te kunnen schatten wordt in de inleiding ingegaan op het belang van bijen in de Romeinse tijd in het licht van de landbouw en politieke ontwikkelingen. Na het prachtig vertaalde gedicht volgt een analyse van kennis over bijen vroeger en nu (‘Op bijencursus bij de Romeinen’) en een uitgebreid register met toelichtingen. Het is buitengewoon interessant om na te gaan of onze kennis van en omgang met bijen in 2000 jaar veel veranderd is. De Romeinen hadden het over een ‘bijenkoning’ in plaats van ‘koningin’ en zij hadden vaak mythische ideeën over waar bijenzwermen vandaan kwamen of hoe bijen zich voortplantten.

De auteur en vertaalster, Marguerite Prakke, is actief bijenhoudster. Het bijenhouden en haar belangstelling voor de Klassieke Oudheid brachten haar op het spoor van Vergilius’ leerdicht over het boerenbedrijf, de Georgica, waar het gedicht over de bijen een onderdeel van is. Zij vertaalde eerder Leerdicht over de Natuur van de Romeinse dichter Lucretius.

Is Vergilius' bijentuin het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Vergilius' bijentuin