Verre verwachtingen

‘Toen ik erachter kwam dat er ook nog een zekere Roelfina was geweest in onze familie, was zij al meer dan zestig jaar dood en begraven op een halfvergaan dorpskerkhof in het zuiden van Chili, waar verder niets aan haar herinnerde dan een hagelwitte zerk met crucifix en haar verkeerd gespelde voor- en achternaam. Niets wisten we van haar.’

Ze staat op geen enkele familiefoto. Weinig wees erop dat de eigenzinnige, ontheemde Roelfina, een arm weeskind uit Groningen, via Amsterdam, Zuid-Afrika en Texas uiteindelijk zou terechtkomen in de Chileense wildernis. Om te ontsnappen aan de armoede volgde ze het voorbeeld van talloze andere Nederlanders in die tijd: ze stapte op de boot. In Pretoria werd ze opgewacht door een onbekende man met een trouwring – een ring die verwoestende oorlog, verzengende hitte en bittere armoe zou doorstaan voordat die uiteindelijk opdook in het land van de Mapuche-indianen.

In het weergaloze Verre verwachtingen ontrafelt Dirk Wolthekker het onwaarschijnlijke, driedubbele emigratieavontuur van Roelfina tegen de achtergrond van de Nederlandse sociaaleconomische en politieke ontwikkelingen rond 1900. Het resultaat is even spannend als verrassend actueel: een bijzonder vrouwenleven en meeslepende migrantengeschiedenis over leven en overleven, en de eeuwige zoektocht naar voorspoed en geluk.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen