Voor de liefhebbers van THEE: door Cornelis Bontekoe - 1678

Joost wj Gielen
“Tractaat van het excellentste kruyd Thee” uitgegeven in 1678, hertaald in wat moderner Nederlands!Cornelis Bontekoe, de lijfarts van de keurvorst, behoort niet tot de grote, maar wel tot de belangwekkende figuren op medisch gebied in ons gouden tijdperk. Op de overgang van de peripatetische denkwijze naar de leer van Descartes, koos hij de laatste. Hij bezat een strijdlustige natuur gepaard aan negativisme , wat hem dikwijls in conflict bracht met collegae.Het geeft een kijkje in de geneeskunde en het dagelijks leven (en de Bontekoese kijk op mensen) in de 17e eeuw, waardoor het boek een vermakelijk maar soms ook eigen-tijds beeld geeft van de maatschappij. Inhoudsopgave:Blz. 3 - Voorwoord Blz. 5 - Dr. Cornelis Bontekoe 1647-1685. Blz. 41 - Een waarschuwing voor iedereen die dit boekje zullen lezen en beoordelen. Blz. 55 - Aan de liefhebbers van de thee.Blz. 59 - Een kort discours over leven, ziekte en dood; ook over artsen en de geneeskunde van onze tijd, vooral van ons land. § 1 /t/m 33 - Over het water drinken: Hoofdstukken:Blz. 107 - Eerste: Het drinken van water is een van de meest noodzakelijke zaken voor het behoud van het leven en de gezondheid. § 1-17Blz. 121 - Tweede: Thee droogt het lichaam niet uit, maakt het niet dunner en regelt het de tering. § 1 t/m 13Blz. 135 - Derde: Thee ontspant de maag niet. Deze valse mening vindt geen steun in de rede of in de ervaring. § 1 t/m 10 Blz. 147 - Vierde: Thee produceert geen gal en is ook niet schadelijk voor mensen die aan gal lijden. § 1 t/m 7Blz. 153 - Vijfde: Thee veroorzaakt nooit een beving in de ledematen of een valziekte. § 1 t/m 4Blz. 157 - Zesde: Thee maakt noch mannen noch vrouwen onvruchtbaar. § 1 t/m 6Blz. 167 - Zevende: De kracht van thee in mond en keel. § 1 t/m 20Blz. 183 - Achtste: Het effect van thee op de maag. § 1 t/m 14Blz. 196 - Negende: Het effect van thee op de darmen. § 1 t/m 5Blz. 201 - Tiende: De invloed van thee op het bloed. § 1 t/m 18Blz. 221 - Elfde: Het effect van thee op de hersenen. § 1 t/m 16Blz. 247 - Twaalfde: Het effect van Thee op de ogen en de oren. § 1t/m 3Blz. 251 - Dertiende: De kracht van thee in de borst. § 1 t/m 5Blz. 255 - Veertiende: Het effect van thee op de darmen in de buik. § 1 t/m 2Blz. 259 - Vijftiende: Het effect van thee op de nieren en de blaas. § 1 t/m 4Blz. 265 - Zestiende: Wat thee is en hoe het moet worden genomen. § 1 t/m 10Blz. 284 - inhoudsopgave

Is Voor de liefhebbers van THEE: door Cornelis Bontekoe - 1678 het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Voor de liefhebbers van THEE: door Cornelis Bontekoe - 1678