Voorbestemd tot achterstand?

Zijn kinderen die opgroeien in armoede voorbestemd tot achterstand? Zijn ze vijfentwintig jaar later – wanneer ze volwassen zijn – nog steeds arm en zijn ze ook meer sociaal uitgesloten? En hoe komt dat? Deze publicatie laat zien in hoeverre armoede van generatie op generatie wordt overgedragen. Dit gebeurt aan de hand van administratieve inkomensgegevens van vijfentwintig jaar geleden en nu. In een grootschalige enquête hebben we vervolgens dezelfde mensen gevraagd terug te kijken op hun jeugd. Behalve over armoede en uitsluiting ging het ook over opvoeding, gezondheid, opleiding en arbeidsmarktkansen. Arme kinderen lopen een groter risico dan welvarendere leeftijdsgenoten om als volwassene arm of sociaal uitgesloten te zijn. Zij ondervinden gedurende hun jeugd meer gezondheidsproblemen, doen minder mee aan allerlei sociale activiteiten, krijgen vaker een lagere opleiding en hebben als volwassene minder vaak (vast) werk. Met name opleiding en werk blijken bepalend voor het risico op armoede en sociale uitsluiting van volwassenen. Toch zijn de meeste arme kinderen later als volwassene niet arm of uitgesloten.

Is Voorbestemd tot achterstand? het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Voorbestemd tot achterstand?