Vrouwenvoetbal in Nederland

Vrouwenvoetbal in Nederland is de neerslag van een door het NWO gefinancierd interdisciplinair onderzoek naar de maatschappelijke impact van vrouwenvoetbal in Nederland. In een aantal artikelen onder redactie van Martijn Oosterbaan en Martine Prange wordt gereflecteerd op verschillende aspecten van de soms paradoxale relatie tussen de ontwikkeling van vrouwenvoetbal enerzijds en maatschappelijke veranderingen anderzijds.

Vrouwenvoetbal is de snelst groeiende sport ter wereld. In Nederland is het inmiddels, na hockey, de grootste teamsport voor meiden en vrouwen. Voetbal mag dan nog vaak als een mannensport worden gezien, het trekt steeds meer vrouwen, die er ook nog eens in uitblinken. Wat betekent de groei van meiden- en vrouwenvoetbal maatschappelijk gezien? Hoe draagt voetbal bij aan gelijke kansen voor mannen en vrouwen, jongens en meisjes, en aan de empowerment van meisjes met een biculturele achtergrond? Welke rol spelen de media in de veranderende beeldvorming over vrouwenvoetbal? Vrouwenvoetbal in Nederland belicht vanuit verschillende disciplines de maatschappelijke impact van vrouwenvoetbal en onderzoekt wat de opmars van het vrouwenvoetbal zegt over de staat van de emancipatie in ons land.

Is Vrouwenvoetbal in Nederland het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Vrouwenvoetbal in Nederland