Waarom boeddhisme werkt

Waarom boeddhisme werkt

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 13 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Lijsten 1   Topics 0

Wij mensen zijn niet gauw tevreden. Dat is ook helemaal niet de bedoeling; de evolutie heeft ervoor gezorgd dat onze geest vatbaar is voor allerlei illusies en frustraties. Angst, hebzucht, depressie - ze zitten ingebakken in onze natuur.
Niemand weet dat beter dan Robert Wright, die in zijn universitaire carrière al jaren onderzoekt hoe de evolutionaire psychologie een verklaring kan geven voor onze mentale problemen.
Maar in Waarom boeddhisme werkt beschrijft hij ook de oplossing ervoor. En die ligt niet bij Darwin, maar bij Boeddha. De eeuwenoude methoden van het boeddhisme blijken namelijk een geweldig medicijn tegen de mankementen van de menselijke geest.
Wright baseert zijn verhaal op persoonlijke ervaringen, op de nieuwste wetenschappelijke inzichten en op de oudste wijsheden. Op een humoristische en eerlijke manier laat hij zien dat de radicale ideeën van het boeddhisme ons kunnen helpen om de wereld en onszelf te begrijpen, en zo een gelukkiger leven te leiden.

Robert Wright gaf les in religie en psychologie aan de universiteiten van Princeton en Pennsylvania, en doceert tegenwoordig aan het Union Theological Seminary. Zijn vorige boek, The Evolution of God, werd genomineerd voor een Pulitzerprijs.

'Wrights boek is uitdagend, informatief en in veel opzichten zeer bevredigend.' - THE NEW YORK TIMES

'Ook al ben ik katholiek, dit boek heeft me niet onberoerd gelaten. De bergen aan psychologisch onderzoek, verhelderd door Wrights grappige en soms zoekende persoonlijke bespiegelingen, hebben me overtuigd om vroeger op te staan dan mijn kinderen en te mediteren.' - NATIONAL REVIEW

'Wrights combinatie van theoretische ambitie en bescheiden en grappige confidenties levert een unieke prestatie op, in plaats van een uit formules bestaand "doe"-boek is het een fascinerend "probeer-het-eens-het-kan-geen-kwaad"-boek.'- THE ATLANTIC

'Een sublieme prestatie.' - ADAM GOPNIK, THE NEW YORKER

Religie & Spiritualiteit
Prometheus
28 maart 2018

Hebban recensie

Marjan van Druenen Hebban Recensent

Boeddha ontmoet Darwin

door Marjan van Druenen op 29-05-2018

De boeddhistische filosofie en de moderne wetenschap houden er verschillende gedachtegangen op na. Maar sinds kort zijn de twee tradities profijtelijk een samenwerking aangegaan. Er zijn hersenscans gemaakt van mediteerders en onderzoeken gepubliceerd naar de fysiologische en psychologische effecten van meditatie. Journalist en auteur Robert Wright verbindt zijn kennis over evolutionaire...