Waarom deden we dat eigenlijk?

In deze publicatie gaat Jan Keuken (1988) de uitdaging aan om een objectieve introductie van ons koloniale verleden te schetsen. De discussie in het publieke domein rondom thema's als kolonisatie en slavernij zijn de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar meer gepolariseerd.

De discussie wordt meestal platgeslagen rondom zwarte piet en de al dan niet 'Gouden Eeuw'. Maar waar praten we eigenlijk over als we het hebben over ons koloniale verleden? Wat is er eigenlijk allemaal gebeurd in deze periode, en wat merken we daar nu nog concreet van?

Hebben we alleen maar moreel verwerpelijke activiteiten ontplooid in het verleden, of mogen en kunnen we ook nog trots zijn op ons verleden?

Deze publicatie probeert zo objectief mogelijk de geschiedenis en de gevolgen van de Nederlandse koloniale activiteiten in een Europees en mondiaal perspectief te plaatsen.

De auteur studeert Cultuurwetenschappen aan de Open Universiteit en publiceert regelmatig over thema's als militaire geschiedenis, kerkgeschiedenis en politiek.

Is Waarom deden we dat eigenlijk? het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Waarom deden we dat eigenlijk?