Wabi sabi

Wabi sabi

Omarm de Japanse leer van de onvolmaaktheid

Japanners zijn al eeuwen bekend met de filosofie van wabi sabi, dat zoiets betekent als: niets of niemand is volmaakt, voltooid of eeuwig. Je bereikt pas geluk door zaken te aanvaarden zoals ze zijn – bijvoorbeeld door je verbonden te voelen met de natuur, of een gevoel van rust te ervaren dat je overkomt bij een mooie zonsondergang aan zee.

Net als in de bestsellers Ikigai, Vind je ikigai, Shinrin-yoku en Ganbatte staat Wabi sabi vol mooie verhalen, bijvoorbeeld over een monnik in een Japans zenklooster die altijd een blaadje liet liggen als hij het pad in de tuin schoonveegde, een manier om te tonen dat het Japanse schoonheidsideaal niet gebaseerd is op perfectie. Of over kintsugi, een Japanse kunstvorm waarbij gebroken keramiek wordt gerepareerd met goud- of zilverkleurige lak, zodat de barsten net extra opvallen. Maar wabi sabi kun je ook gebruiken als filosofie voor het dagelijks leven.

Wabi sabi is daarmee een troostrijk boek en een ode aan het onvolmaakte.

In de pers

Ikigai kan echt bijdragen aan een lang en gelukkig leven.’ Trouw

‘Een schat aan nuttige tips omtrent gezonde gewoonten die aan de basis liggen van een lang en gelukkig leven.’ Hebban.nl

Ganbatte leert ons hoe we obstakels kunnen overwinnen zodat we enthousiast en gemotiveerd onze weg kunnnen vervolgen, naar welke bestemming dan ook.’ Onkruid

Literaire non-fictie algemeen
Boekerij