Wachtruimte in de Atlantische Oceaan

Olivia is een slimme, jonge vrouw met een onconventionele geest, maar haar leven is verwikkeld in afleiding en verwarring. Ze heeft moeite om los te komen uit de greep van haar bezitterige moeder, ze heeft het net uitgemaakt met haar vriend en haar baan bij de metaalsmelterij maakt haar lichamelijk ziek. Dan gebeuren er twee dingen die alles op zijn kop zetten. Ze erft van een tante een prachtig huis in Reykjavik en ze ontmoet Bé. De twee vrouwen worden geliefden, maar de aard van hun relatie is voor Olivia allesbehalve duidelijk.

In energiek, helder proza schetst Mona Høvring een intrigerend portret van een vrouw en haar stille rebellie.

‘Verbazingwekkend, sensueel en poëtisch proza… alles is doordrongen van een buitengewone lichtheid.’

– Liberation, Frankrijk

‘De dramatische intensiteit komt voort uit de uitgesproken manier van de auteur om de stilte te laten spreken. Met snelle, efficiënte zinnen, vluchtige, vaak verrassende gedachten slaagt haar schrijven erin een sfeer te creëren die net zo uniek is als het perspectief van de hoofdpersoon. De wachtkamer in de Atlantische Oceaan trilt met volle kracht in zijn schijnbare eenvoud.’

– Le Courrier, Zwitserland

Mona Høvring (1962) debuteerde in 1998 als dichter en publiceerde sindsdien nog vijf poëziebundels en vier romans. In 2013 werd haar derde roman, Camillas lange netter, genomineerd voor de Nordic Council Literature Prize. Omdat Venus op de dag dat ik werd geboren een alpenviooltje passeerde betekende haar definitieve doorbraak: het boek won de Noorse Critics Prize en eindigde op de lijst van de beste boeken van 2018.

In 2021 werd ze bekroond met de Dobloug-prijs, de prestigieuze onderscheiding van de Zweedse Academie voor literatuur en literatuurwetenschap. De jury stelt onder meer dat ‘Høvring erin slaagt om met haar kenmerkende stilistische taal filosofisch en poëtisch inzicht in mensen te combineren tot een literair universum dat doet denken aan realisme en sprookjesachtige dromen tegelijkertijd’.

Over 'Omdat Venus op de dag dat ik werd geboren een alpenviooltje passeerde':

‘Een sympathiek, fascinerend werk.’

– NRC

‘Deze Noorse vertelling boeit mateloos. Intrigerende lectuur, van begin tot eind.’

– de Volkskrant

Over 'Iets wat helpt':

‘Een fascinerende roman.’

– Dieuwertje Mertens in Het Parool

Is Wachtruimte in de Atlantische Oceaan het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Wachtruimte in de Atlantische Oceaan