Waffen SS

Prof. George H. Stein is een autoriteit op het gebied van de contemporaine geschiedenis. Verbonden aan de universiteit van New York schreef hij dit standaardwerk over de geschiedenis van de Waffen-SS. Dit waren Hitlers politieke soldaten, die in de loop van de Tweede Wereldoorlog een steeds belangrijkere rol binnen het Derde Rijk gingen spelen en uiteindelijk uitgroeide tot bijna een miljoen man.

Naast Duitsers namen ook talloze andere Europeanen dienst bij dit beruchte krijgsmachtdeel, waaronder vele Nederlanders en Belgen. Na de slag om Stalingrad waren er vrijwel geen grote offensieven meer waarbij de gevreesde Waffen-SS niet een rol van betekenis speelde. Van Rusland tot Normandiƫ, en van het Ardennenoffensief tot de slag om Arnhem en Antwerpen.

Naast de opbouw van deze politiek militaire organisatie en hun inzet op het gevechtsveld gaat dit boek ook gedetailleerd in op de uitwisseling van SS-personeel van de gevechtseenheden en hun rol als de bewakers van de concentratiekampen in de Holocaust.

Geschiedenis & Politiek
Oorlog en vrede