Wapenzilver

Wapenzilver

Weinig mensen realiseren zich dat familiebanden bepalend zijn geweest voor de historische collecties van de kastelen Twickel, Weldam, Middachten en Amerongen. 'Wapenzilver' beschrijft de verwantschappen van de generaties op de huizen vanaf de zeventiende eeuw aan de hand van de soms nog oudere zilveren voorwerpen met hun wapens. Het betrof leden van de families Van Wassenaer en Van Reede, die in het midden van de negentiende eeuw langs vrouwelijke lijn werden opgevolgd door leden van de families Aldenburg Bentinck en Van Heeckeren. Zij behoorden in hun tijd tot de Nederlandse elite en de getitelde adel van verschillende Europese landen. De zilveren voorwerpen die steeds onderling werden vererfd zijn in het boek beschreven en de oorsprong en het gebruik ervan is nauwkeurig vastgesteld. Daarbij speelden de wapens en wapentekens die gegraveerd staan op het zilver een belangrijke rol. De gewoonte die te tonen wisselde met de tijd en laat duidelijk Duitse en Engelse heraldische gebruiken zien.
Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen