Wat bomen ons vertellen

Wat bomen ons vertellen

Gelezen 38 Aan het lezen 8 Wil ik lezen 67 Favoriet 2 Recensies 4
Newsroom 1   Topics 0

Als je wilt weten hoe oud een boom is, moet je zijn ringen tellen. Maar die jaarringen kunnen je veel meer vertellen. Dendrochronologie, de wetenschappelijke studie van jaarringen, leverde een niet te onderschatten bijdrage in het ontrafelen van de klimaatgeschiedenis van onze aarde en de invloed ervan op de opkomst en neergang van beschavingen in de laatste 2000 jaar.

In dit meeslepende boek neemt topwetenschapper Valerie Trouet je mee op een reis rond de aarde, van afgelegen dorpen in Afrika tot radioactieve bossen in Rusland. Aan de hand van verrassende verhalen - zoals de ontdekking van een eeuwenoude piratenschat, het geheim achter de vele successen van Genghis Khan, het verband tussen de Egypische farao's en vulkanen, ja, zelfs de rol van olijven in de val het Romeinse Rijk - laat ze zien hoe de studie van bomen ons ontzettend veel kan leren over de mens, zijn geschiedenis en zijn toekomst.

Lannoo
08 mei 2020
15 mei 2020

Reacties op: Wat bomen ons vertellen