Wat een vondst!

Rank 9162 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Dit boek gaat over schitterende ‘vondsten’ die de kern van het vak geschiedenis raken, waardoor je als onderzoeker ineens weet: ‘Geweldig, hier doe ik het voor, hier gaat het mij om, hierom vind ik het vak zo leuk!’

Vijftien historici vertellen over een voor hen belangrijke vondst uit hun wetenschappelijke loopbaan. Een onbekend document. Een baanbrekend boek. Een inspirerende ontmoeting die aanspoorde tot nieuw onderzoek. Een ervaring die het ‘algemene beeld’ 180 graden deed kantelen, waardoor het onderwerp nooit meer hetzelfde zou zijn.
De artikelen zijn gericht op de militaire en van de koloniale geschiedenis. Verhalen dus over militaria en oorlog, over ‘de Oost’ en ‘de West’ en de nawerking van dat koloniale verleden. Wat inspireert de militaire historici? Wat raakt hen? En hoe gaat het dan verder?
Verwondering en toeval, het plezier erover is op elke pagina te vinden. Wat een vondst, wat een vak!

Anita van Dissel is universitair hoofddocent Maritieme geschiedenis aan de Universiteit
Leiden. Jan Hoffenaar is hoofd onderzoek bij het Nederlands Instituut voor Militaire Historie
en hoogleraar Militaire geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Elsbeth Locher-Scholten was universitair hoofddocent Koloniale geschiedenis aan laatstgenoemde universiteit.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
Boom uitgevers Amsterdam
19 november 2020
19 november 2020

Reacties op: Wat een vondst!