Wat het zonnepaneel kan leren van de zeilboot

Technologie wordt energie-efficiënter en het aandeel hernieuwbare energiebronnen neemt toe, maar ondanks alle hightech blijft de CO2-uitstoot onhoudbaar hoog. We laten de kern van het probleem immers ongemoeid: onze levensstijl wordt steeds energie-intensiever. Kris De Decker draagt oplossingen aan die zorgen voor een drastische verlaging van het energieverbruik en de uitstoot. Hij haalt zijn inspiratie uit het verleden en toont aan dat er voor elke hightechoplossing een lowtechalternatief bestaat, waarvan een deel thuis toepasbaar is. Maar vergroting van het duurzaamheidsbewustzijn is het voornaamste doel van dit boek. Wie liever zijn centrale verwarming uitzet en laagjes kleren over elkaar heen trekt, bespaart energie en geld. Toch wordt hij, als hij een huis bouwt of renoveert, door de overheid gedwongen te investeren in hightechverwarming en isolatie. +

Literaire non-fictie algemeen
De Geus
10 december 2019
11 mei 2021

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Willem Hellinga

Reacties op: Wat het zonnepaneel kan leren van de zeilboot