Wat zou je doen als je een aap was ?

In onze Aap zetelen onze ervaringen, emoties en behoeften. Als die Aap tijdens de opvoeding onvoldoende gevoed wordt of te weinig de kans krijgt uit de mouw te komen blijven gevoelens onbeantwoord en verlangens onvervuld. Gevolg: hechtingsproblemen en ongewenst gedrag als signaal om aan te geven dat er iets niet goed gaat. Op volwassen leeftijd kan deze diepgewortelde basis-angst gaan leiden tot verschijnselen als depressie, burn-out, verslaving, maar vooral tot de onmogelijkheid om intieme relaties aan te gaan.
Het herstel van vertrouwen begint bij leren ervaren welke indrukken bij jezelf en anderen binnenkomen en tot welke gevoelens en behoeften die leiden. De vervolgstap is de ontwikkeling van de vrijheid om tot meer afgestemd contact te komen.
De schrijvers zijn relatie- en opvoedings-therapeuten. In hun werk ontwikkelden zij een simpel model om een afgestemd antwoord te kunnen geven op hechtingsproblemen en een gebrek aan basis-vertrouwen, zowel bij kinderen als bij volwassenen. Zij hopen hiermee een bijdrage te leveren aan het doorbreken van de â wet van behoud van ellendeâ , volgens welke basis-angst van generatie op generatie doorgegeven wordt.

Is Wat zou je doen als je een aap was ? het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Wat zou je doen als je een aap was ?