We houden zo van Anthi

We houden zo van Anthi

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
We luisteren naar de stemmen uit de appartementen onder ons, stemmen van levens parallel aan de onze, het nieuws, reclame, sport. We zijn erg gelukkig. We weten nog niet dat ik hier over een paar maanden niet meer woon. Dat deze liefde een oude liefde wordt, een donkere kloof in het verleden waar ik nog heel lang niets van zal begrijpen.

Vincent Van Meenen woonde van 2014 tot 2016 in Athene. Hij vertrok met het romantische idee dat hij er de taal zou leren om vervolgens een eenvoudig bestaan op te bouwen op een klein Grieks eiland. Wanneer hij in Athene arriveert is het land in crisis, de ruzie tussen Varoufakis en Dijsselbloem bereikt zijn hoogtepunt. Griekse families halen hun bankrekeningen leeg, met geldopname-restricties tot gevolg. Vincent loopt mee met protestmarsen, aanschouwt de gewelddadige rellen op straat en neemt werk aan in een sociaal centrum. Dan ontmoet hij Anthouli, Anthousa, Anthi – een studente aan de toneelacademie. Ze praten een dag en een nacht onafgebroken en aan het eind van de nacht zegt Vincent: ‘Ik heb het gevoel dat we van elkaar moeten houden.’

In We houden zo van Anthi beschrijft Vincent de sprookjesachtige, symbiotische liefde tussen Anthi en Vincent tegen de achtergrond van een land in crisis. Vincent verandert langzaam in een Griek, en die rol bevalt hem. Hij kan daadwerkelijk een ander persoon zijn in een land zo anders dan zijn geboorteland België. Maar hoe intenser hun relatie wordt en hoe meer hij integreert in het Griekse leven, des te meer ontstaat er heimwee naar zijn geboorteland. Langzaamaan raakt Vincents identiteit verloren in dat warme land met uitzicht op zee.

Over Licht en geluid:
‘Grote ambitie en wilde verbeelding […] Een roman die vooral jonge lezers erg zal aanspreken.’ – De Standaard

‘Een tedere en bijna mystieke debuutroman, waarin zowel de hoofdpersoon als de lezer soms verstrikt raakt in de raadsels van het leven.’ ***** – Gazet van Antwerpen
?
Nijgh & Van Ditmar