Wereldvisie7Langs de vuurlijn

Dit verzamelwerk wenst een bijdrage te leveren aan het debat over gewapende confl icten en de specifi eke rol die de Verenigde Naties spelen bij het oplossen van deze confl icten. Sinds het einde van de Koude Oorlog zijn het hoofdzakelijk interne confl icten zoals in Darfoer of OostCongo die op sporadische aandacht van de internationale gemeenschap kunnen rekenen. Ondanks het feit dat de Verenigde Naties nog nooit zo veel blauwhelmen uitgestuurd hebben, lijken ze niet in staat om deze confl icten een halt toe te roepen. De internationale gemeenschap lijkt ook zeer selectief in haar ingrijpen. OostTimor en Kosovo kregen voldoende aandacht, maar de confl icten in de Nigerdelta of Colombia blijven onderbelicht. Het boek laat je kennismaken met 11 confl icten over de ganse wereld. Bijdragen zijn geschreven door Belgische en Nederlandse specialisten met langdurige terreinervaring. Naast door academici zijn de bijdragen ook geschreven door mensen uit de journalistiek, het middenveld en internationale organisaties. Dit boek richt zich tot iedereen die zich vragen stelt bij de talloze confl icten in de wereld en hoe de internationale gemeenschap, in het bijzonder de Verenigde Naties, daarop reageert.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen