Wetenschapsfilosofie voor geesteswetenschappen

Gelezen 1 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Letterkunde, taalkunde, geschiedenis, filmwetenschap, theologie en filosofie behoren alle tot de geesteswetenschappen. Hebben deze diverse vakgebieden iets gemeen wat ze onderscheidt van bijvoorbeeld natuurkunde of een sociale wetenschap? De gangbare indeling van wetenschappen in natuur-, maatschappij- en geesteswetenschappen lijkt vanzelfsprekend, maar is dat zeker niet. Zij stamt uit de 19e eeuw en is allerminst onomstreden.
Wetenschapsfilosofie voor geesteswetenschappen biedt een samenhangend overzicht van de geschiedenis en de filosofie van de geesteswetenschappen. In vier delen behandelt dit boek:
- de invloedrijkste visies op wetenschappelijke kennis van Aristoteles tot Kuhn;
- het ontstaan van de geesteswetenschappen;
- de uiteenlopende methodologische opvattingen en benaderingen binnen de geesteswetenschappen;
- enkele thema's die recentelijk de toon hebben gezet: moderniteitskritiek, gender en postkolonialisme.
Daarmee geeft het studenten in de uiteenlopende geesteswetenschappen een beredeneerd inzicht in de achtergronden van hun vak, de relatie met andere vakgebieden en de actuele stand van de geesteswetenschappen.

Michiel Leezenberg en Gerard de Vries zijn respectievelijk universitair hoofddocent en emeritus hoogleraar Wetenschapsfilosofie aan de afdeling Wijsbegeerte van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.

Amsterdam University Press
01 januari 2017