Wie ben ik in een getraumatiseerde en traumatiserende samenleving?

Voor veel mensen is het leven een opeenstapeling van traumatische ervaringen. Hieruit kunnen zich in de loop van de generaties dader-slachtofferverstrikkingen opbouwen die hele samenlevingen doordringen.

Ook als je eigen verleden in het teken staat van psychotrauma’s kun je weer van jezelf leren houden en anderen met empathie behandelen. Bemoedigende voorbeelden laten zien hoe dader-slachtofferverstrikkingen opgelost kunnen worden en hoe het doel van een zo traumavrij mogelijke samenleving kan worden bereikt.

Franz Ruppert, die talrijke psychotherapeutische werken heeft gepubliceerd en een specialist op het gebied van trauma is, concentreert zich in dit boek op een aspect dat er in de traumadebatten vaak bij inschiet: het is de dader-slachtofferdynamiek die tot een vicieuze cirkel van psychische pijn leidt. Ouders die als kinderen niet gewenst waren en niet tegen geweld zijn beschermd, worden meestal zelf daders op hun eigen kinderen en ensceneren onbewust hun eigen ervaringen opnieuw. Hele samenlevingen kunnen op deze manier doordrongen zijn van trauma en openlijk of verborgen geweld uitoefenen. In het boek staan typische voorbeelden van hoe je uit deze neerwaartse spiraal kunt komen. Je kunt een nieuwe start maken als je bereid bent om eerlijk naar je eigen slachtoffer- en daderschap te kijken.

Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen
Uitgeverij Mens!
23 april 2021
23 april 2021

Reacties op: Wie ben ik in een getraumatiseerde en traumatiserende samenleving?