Wij overleefden

Wij overleefden

Gelezen 2 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 19 Favoriet 0 Recensies 2
Lijsten 1   Topics 0
Het lijkt alweer zo lang geleden, de Tweede Wereldoorlog. Bijna 75 jaar na de Duitse capitulatie. Maar nog steeds zijn er mensen die het allemaal hebben meegemaakt. De tachtig-, negentig-, honderdjarigen. Zij waren erbij, maar binnen afzienbare tijd zullen ze niet meer onder ons zijn om hun persoonlijke verhaal te kunnen vertellen. In Wij overleefden komen aan de hand van gesprekken met de betrokkenen vooral de specifieke gebeurtenissen aan de orde die van de naziterreur de meest dramatische en traumatische periode in de Nederlandse geschiedenis hebben gemaakt. Het is een van de laatste kansen om deze ooggetuigen aan het woord te laten.

Iedereen heeft zijn eigen herinneringen, die in chronologische vorm geboekstaafd een gezicht aan de bezetting geven. Zoals de voormalige joodse onderduiker die een liefdesgedicht schreef voor het boerenmeisje dat hij vanuit zijn zolderkamertje kon gadeslaan _ als hij het voorleest, raakt hij nu nog ontroerd. Een vrouw die als meisje ’s nachts haar joodse moeder op de begraafplaats Zorgvlied in een kartonnen doos moest helpen begraven. Een man die als de zoon van de chauffeur van NSB-leider Mussert alle partijbonzen leerde kennen. De uitgebakken kaantjes die mevrouw Mussert voor hun hond meebracht aten ze zelf op.

In totaal sprak de auteur zo’n tachtig mannen en vrouwen van wie hij het relaas optekende. Het resultaat is een aangrijpend en belangrijk boek, met aandacht geschreven door Sytze van der Zee.

Sytze van der Zee (1939) is de auteur van een groot oeuvre, met onder meer Potgieterlaan 7, over zijn jeugd als zoon van een ‘foute’ vader, en Verslaggever van beroep, zijn journalistieke memoires.
Geschiedenis & Politiek
Prometheus
19 september 2019

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50 Bestel het e-book € 13,99

Lezerswaarderingen

Artikelen over Wij overleefden

Meer artikelen

Hebban recensie

jeanne vogel Hebban Recensent

Kind in de oorlog

door jeanne vogel op 11-11-2019

Over de Tweede Wereldoorlog zijn in de daaropvolgende 75 jaar veel boeken verschenen. Je zou denken dat alle verhalen intussen wel verteld en bekend zijn. Wij overleefden voegt echter toch belangrijke informatie en dimensies toe. Beschrijvingen van oorlogen gaan doorgaans over de militaire invalshoek; wie vocht tegen wie, welke tactieken zijn er gevolgd en wie heeft er gewonnen? Maar oorlogen...

Lezersrecensies (1)

Net niet voor mij

door: Laura19907 1 like
Vanuit elke invalshoek wordt het verhaal van een getuige verteld. Een NSB zoon, Joodse mensen, soldaten in het Nederlandse leger en mensen die leven in Nederlands Indie. Het boek is opgedeeld in de oorlogsjaren en 2 hoofdstukken vooraf en een hoofdstuk achteraf. Elk hoofdstuk bevat weer een...