Wij tegen het water

De geschiedenis van Nederland is onlosmakelijk verbonden met overstromingen en watersnoodrampen. Denk aan de Sint-Elisabethsvloed van 1421, de Kerstvloed van 1717 of de watersnoodramp van 1953. Ook vandaag de dag vormt het water een reële bedreiging. Velen beschouwen de strijd tegen het water dan ook als de kern van de Nederlandse identiteit.

In Wij tegen het water laat Lotte Jensen zien hoe de media deze beeldvorming al eeuwenlang in stand houden. Ze bespreekt vier pijlers waarop het wij-gevoel steunt: het vaste beeldrepertoire, de rol van het koningshuis, de liefdadigheid en de nationale herinneringscultuur.

Is Wij tegen het water het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Wij tegen het water