Cover WWGW

Wij willen gangster worden (deel 1)

Rank 3717 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 1 Recensies 0
Thrillers & Spanning Lijsten 1 Spots 1   Topics 0

Dit boek verschijnt niet

Na de ontvoering van Freddy Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer in 1983 werden Cor van Hout, Frans Meijer, Willem Holleeder en Jan Boellaard plots de bekendste criminelen van Nederland. Tot dan toe hadden ze allemaal een nagenoeg blanco strafblad, op een aantal kruimeldiefstallen en kleine vergrijpen na, maar stonden ze op geen enkele manier bij de politie bekend als zware criminelen.

Ook tijdens het proces na de ontvoering hielden ze het verhaal in stand dat ze een groepje ‘gewone Amsterdamse’ jongens waren, al had de Amsterdamse recherche sterke aanwijzingen dat ze in de periode voor de Heineken-ontvoering al betrokken waren geweest bij een wilde schietpartij en talloze overvallen die nooit opgelost werden. Bij gebrek aan bewijs werden ze echter alleen voor de ontvoering veroordeeld en in 1991 van verdere rechtsvervolging ontslagen. Aan het mysterie van de overvallen veranderde al die jaren niets.

Tot nu.

Wij willen gangster worden is gebaseerd op de memoires van Jan Boellaard, die hij tijdens zijn – tweede – detentie schreef. Vijf ordners vol – 1500 pagina’s, meer dan een miljoen woorden – zijn bewerkt door zijn broer George. Het boek vertelt op bijzonder gedetailleerde wijze het verhaal over de vriendschap tussen Jan, Cor van Hout en Frans Meijer vanaf het jaar waarin Jan en Frans elkaar voor het eerst ontmoetten, 1966. Ze plegen hun eerste overval in 1974: Cor van Hout is dan zestien jaar oud.

True crime
Lebowski publishers
23 november 2019
XXXXXXXXXXXXX

Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker

Door lezers

Thriller Café / Waar kijk jij naar uit in november?
01 november 2019 68 reacties
  Meer artikelen van lezers