Wij zijn Bellingcat

In 2014 kwam aan het licht dat Rusland verantwoordelijk was voor het neerhalen van vlucht MH17. Deze schokkende onthulling werd niet gedaan door een inlichtingenorganisatie of traditionele nieuwsmedia, maar door burgerjournalisten van Bellingcat, het online onderzoekscollectief dat de manier waarop we denken over nieuws voorgoed veranderde. In Wij zijn Bellingcat vertelt oprichter Eliot Higgins het verhaal van hoe hij een geheel nieuwe manier van journalistiek creëerde en wereldwijd burgerjournalisten in staat stelde om misstanden aan de kaak te stellen, enkel met behulp van hun computer en smartphone. Hij brengt de technieken in kaart die gebruikt worden voor het analyseren van gegevens, van het opsporen van geolocaties tot het bepalen van het precieze tijdstip waarop een foto is gemaakt. Higgins neemt ons mee in de grootste scoops van Bellingcat en geeft ons een unieke kijk achter de schermen bij de organisatie die onderzoeksjournalistiek naar het digitale tijdperk bracht.

Het Spectrum
01 januari 2021