Wilhelm - een omstreden eilandgast

Om te ontsnappen aan de revolutionaire chaos in hun land vluchtten de Duitse Keizer en zijn zoon in november 1918 naar het neutrale Nederland. Voor de kroonprins zou dat resulteren in een ballingschap op Wieringen, een winderig eiland in de Zuiderzee.

Dit boek laat zien wat de oorzaken en gevolgen waren van dat vijfjarig verblijf. Hoe reageerde kroonprins Wilhelm zelf op zijn ballingschap? Wat vond de eilandbevolking er van en wat waren de reacties uit het buitenland? Daar zagen velen hem als een oorlogsmisdadiger die zijn straf niet mocht ontlopen.

In 1923 ontvluchtte de kroonprins het eiland, een vlucht die gedoogd werd door de Nederlandse regering, maar de reacties in andere landen waren heftig. Was hij eropuit de monarchie in Duitsland te herstellen?

Aan de hand van een grote verscheidenheid aan bronmateriaal belichten we het leven van een man die gekarakteriseerd is als een meedogenloze moordenaar, maar ook als een groot charmeur en een sociaal bewogen mens. De Duitse kroonprins was een vat vol tegenstrijdigheden en dus boeiend.

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Marrie Bakker