Winston Churchill, vader van Europa

Parool:

Winston Churchill, vader van Europa

Gelezen 7 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 11 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 3 Lijsten 2   Topics 0

Na de Tweede Wereldoorlog wist Winston Churchill één ding zeker: Europese eenwording zou de enige manier zijn om een vredig en veilig Europa te creëren. Nadat hij in juli 1945 de verkiezingen meedogenloos verloor, reisde Churchill het continent rond met zijn pleidooi over de noodzaak van een 'Verenigde Staten van Europa'.

Churchill lanceerde zijn Europese campagne tijdens zijn bezoek aan Zwitserland in september 1946. In 1947 stichtte hij de 'United Europe Movement', een invloedrijke Britse beweging die als doel had het idee van een verenigd Europa te populariseren. Onder druk van Churchill en zijn Europese Beweging werd in 1949 de allereerste politieke Europese institutie opgericht: de Raad van Europa.

In het eerste boek ooit geschreven over Churchill en Europa, gebruikt de jonge Oxford-historicus Felix Klos een schat aan niet eerder gepubliceerd materiaal om het fascinerende verhaal te vertellen van Churchills beslissende rol in de naoorlogse Europese eenwording. We volgen de Grand Old Man door de tuinen van Zwitserland, de gangen van Westminster, de paleizen van Den Haag, en de rokerige achterkamers van Straatsburg. We zien hem, duwend, trekkend, provocerend en overtuigend het politieke handwerk doen in dienst van wat hij hoopte dat zijn belangrijkste bijdrage aan de wereld zou worden: een permanente Pax Europaea.

Dit uiterst actuele boek is onmisbaar voor wie geïnteresseerd is in Churchill, de Europese Unie en de rol van Groot Brittannië in het Europese project. Keren de Britten in het komende referendum na zeventig jaar de Europese nalatenschap van de 'Greatest Briton' de rug toe?

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
Hollands Diep
13 juni 2016
13 juni 2016

Een boeiend geschreven en actueel stuk geschiedenis

door: Jeanette

De jonge Nederlands-Amerikaanse historicus Felix Klos is de schrijver van een boek over de rol die Winston Churchill had in de éénwording van Europa. De eerste stappen om tot een Verenigd Europa te komen, werden al voor de Eerste Wereldoorlog gezet. Althans, hier en daar werd erover nagedacht en...

Reacties op: Winston Churchill, vader van Europa