Wislawa Szymborska: prullaria, dromen en vrienden: biografie

Wislawa Szymborska houdt niet van bemoeizucht. Ze heeft nooit willen weten van een uitwendige biografie: wat ze over zichzelf te zeggen heeft, staat in haar gedichten. Toen ze na de toekenning van de Nobelprijs door journalisten bestormd werd, kregen deze te horen dat de laureate niet graag antwoord geeft op vragen over haar leven. Bij verschillende gelegenheden zei ze: 'Het in het openbaar spreken over zichzelf verarmt inwendig.' Desondanks schreven Anna Bikont en Joanna Szczesna een biografie van Wislawa Szymborska, nadat eerdere pogingen van anderen waren mislukt. Het begon met de rubriek Literaire post in een literair tijdschrift, die door Szymborska (onder pseudoniem) werd geschreven. Toen Bikont en Szczesna dit ontdekten en erover begonnen te schrijven, ging de telefoon: 'Het is een verschrikkelijk gevoel, zo hoorden zij Szymborska zeggen, 'over jezelf te lezen, maar nu de dames al zo veel werk hebben verzet, vooruit, laten we dan maar gaan preciseren.' Het resultaat is een uniek boek voor de vele liefhebbers van de prachtige poëzie van Wislawa Szymborska.

Is Wislawa Szymborska: prullaria, dromen en vrienden: biografie het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Wislawa Szymborska: prullaria, dromen en vrienden: biografie