0000385088_Witte_suprematie__ik_2_250_130_0_0

Witte suprematie & ik

Gelezen 2 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 17 Favoriet 0 Recensies 1
Artikelen 2 Newsroom 2   Topics 0

In de afgelopen maanden werd eens te meer duidelijk dat racisme diep in de samenleving wortelt. Maar het protest was ook zichtbaarder dan ooit, tienduizenden Nederlanders demonstreerden en lieten hun stem horen. Wat is de volgende stap? Hoe kun je concreet en constructief bijdragen aan de verandering die zo noodzakelijk is? Layla Saad geeft (witte) lezers daartoe de handvatten in dit soms confronterende maar bovenal hoopvolle boek. Helder en toegankelijk legt ze uit wat centrale begrippen in het racismedebat precies betekenen, zoals wit privilege, witte fragiliteit en witte apathie, en waarom bijvoorbeeld ‘kleurenblindheid’, culturele toe-eigening en ‘tokenisme’ problematisch zijn. Dagelijkse reflectievragen dwingen je ertoe je privilege onder ogen te zien. Zo werpt Witte suprematie & ik verhelderend licht op verhulde vooroordelen en blinde vlekken. Dat is confronterend, maar het is een noodzakelijke stap voor witte mensen die niet langer (vaak onbewust) mensen van kleur willen schaden en willen bijdragen aan een rechtvaardige samenleving.

Mens & Maatschappij
Sociologie algemeen