Witte raaf

Zij zoekt de waarheid maar vindt slechts onzekerheid (Blaise Pascal) Als na een jarenlange zoektocht een diagnose achterwege blijft schrijft Ingrid :“Het diagnosetraject” (2017). Een beslissende afslag met grote gevolgen. Het boek brengt haar in contact met een professor in het UZ Leuven, lid van een onderzoeksteam in de VS, dat medische mysteries oplost. De complexiteit van haar ziekte wordt plots omarmd, maar als Ingrid meedogenloos meegezogen dreigt te worden in een experimentele behandeling, trapt zij op de rem. Haar droom op een einddiagnose verbleekt. Als zij kort na elkaar haar beide ouders verliest en de wereld even tot stilstand komt, herschrijft zij de regels van haar leven. Zij laat zich niet vangen door verdriet, maar besluit haar potentieel te omarmen. Niet in het verleden, niet in de toekomst, maar nu. Witte Raaf is het vervolg op het in 2017 verschenen boek: “Het diagnosetraject, een voortdurend gevecht.” Lezers over Ingrids debuut: “Een opzienbarend en lezenswaardig relaas van een patiënt die gaandeweg, en helaas noodgedwongen, steeds meer en beter weet hoe de medische vork in de steel zit dan haar behandelend artsen. Het is een goed geschreven boek, dat leerzaam is voor dokters en patiënten, of hen die dat in toekomst wellicht worden.”(Robert Pierik, oncologisch chirurg en schrijver) “Intiem portret van een intelligente vrouw die alles heeft, het belangrijkste kwijtraakt en dan toch doorgaat. Het boek is eerlijk en persoonlijk geschreven. De frustratie raakt je en geeft stof tot nadenken. Een aanrader voor iedere arts of patiënt maar bovenal voor iedereen die iemand kent die ziek is. Grote complimenten voor het lef en doorzettingsvermogen van de schrijfster.”(Dorien Westerlaken-Van Ginkel, psychiater in opleiding) Ingrid de Groot (1966) werkte als wijkverpleegkundige en zelfstandig ondernemer maar verloor haar baan en haar bedrijf door haar ziekte. Als patiënt advocaat voor de BVN zette zij zich jarenlang in voor het collectief borstkankerpatiënten. Witte raaf is haar tweede boek.

Het diagnosetraject (2)
Probook