Yora en Debora

De jonge verpleegster Debora is net eenentwintig als ze besluit om enkele jaren als vrijwilligster in een derde-wereldland te gaan werken. Ze krijgt op uitnodiging van het bisdom een plaats in een flink uitgegroeid dorp in de binnenlanden van Brazilië. Daar ontmoet ze op haar eerste werkdag Yora.
Vanaf die allereerste dag ontstaat er een samenwerking en ondanks de verschillen in cultuur en ontwikkeling een diepe genegenheid tussen hen beiden. Voor Yora opent zich een nieuwe toekomst en voor Debora, die juist een ingrijpende gebeurtenis heeft meegemaakt, een rijke ervaring.
Het verhaal speelt in de jaren zeventig van de vorige eeuw. De gebeurtenissen zijn gebaseerd op biografische ervaringen, maar in het verhaal zijn de plaats, de namen van de hoofdpersonen en de concrete omstandigheden gewijzigd.
De auteur werkte van 1970 tot 1972 als verpleegster in Brazilië. Zij volgde een opleiding kinderverpleegkunde en werkte enige tijd in Afrika. Later voltooide ze de kunstacademie in Den Bosch en werkte vanaf 1988 als kunstzinnig therapeute. Ze leidde tien jaar de Zonnewagen, een cursus over de jaarfeesten, en geeft zelf boeken uit (zie https://aunyahuisuitgave.jimdo.com).

Literaire non-fictie , Reizen & Talen
Reisverhalen