i417

Ype & Ionica: de verrassende verjaardagen

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1

-Is 0,99999 echt hetzelfde als 1?
-Wat is de kans dat van een groep van 23 mensen er 2 op dezelfde dag jarig zijn?
-Hoeveel pianostemmers telt Amsterdam?
-Hebben wij wel gevoel voor wat echt willekeurig is?
-Hoeveel verschillende potjes schaak zijn er mogelijk?

Ype en Ionica nemen je mee op ontdekkingsreis door het fantastische universum van de wetenschap. Onderweg leer je meer over nogal logische dingen zoals toeval, tijdreizen, kansberekening of het waarnemerseffect in:
•Het doldwaze Droste-effect
•De pittige pi
•De illustere illusies
•De fantastische Fibonacci-getallen
•De coole code en vele andere fotostrips.

Ype Driessen is fotostripmaker. Al meer dan tien jaar publiceert hij bijna dagelijks ’s werelds eerste en enige autobiografische fotostrip op zijn website fotostrips.nl. Daarnaast maakt Ype fotostrips voor onder andere Het Parool, Onze Taal, Preview, en schrijft hij de strip Zoo & Zo voor Kidsweek. Samen met Botte Jellema en Paulien Cornelisse presenteert hij de podcast De Eeuw van de Amateur.

Ionica Smeets is hoogleraar wetenschapscommunicatie aan de Universiteit Leiden. Ze schrijft daarnaast columns voor de Volkskrant, presenteert populair-wetenschappelijke televisieprogramma’s, schrijft boeken en geeft af en toe lezingen. Eerder verschenen van haar bij Nieuwezijds Het exacte verhaal, Ik was altijd heel slecht in wiskunde (met Jeanine Daems) en Zoete kinderen eten geen suiker.

Ype en Ionica maken samen fotostrips voor New Scientist.

Exacte wetenschappen/natuurwetenschappen algemeen
Nieuwezijds b.v., Uitgeverij
15 april 2019
15 april 2019

Nico Hebban Recensent

Wetenschap zichtbaar maken

door: Nico

Alsof je de geur van een stukje kersentaart met een roze laagje marsepein moet beschrijven. Zo ingewikkeld voelt het om een soort stripboek te recenseren vol foto’s die per bladzijde een afgerond verhaal vertellen. Zoals we weten – een foto zegt meer dan 1000 woorden – is beeldtaal vele malen...

Reacties op: Ype & Ionica: de verrassende verjaardagen