Zat het snor?

Zat het snor?

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 2
Deze rijke geschiedenis van de kat is verplichte kost voor iedere kattenliefhebber. De kat heeft altijd van de mens gehouden, maar andersom? Via de Romeinse verovering kwam de kat in onze contreien terecht en werd al snel de beste verzekering tegen ongedierte en behoeder van voedselvoorraden. Vanaf de dertiende eeuw kreeg de kat een kwalijke reputatie als een van de gedaanten van de duivel. De (zwarte) kat was een spookdier en werd geassocieerd met onheil. In de zeventiende eeuw draaide dat beeld en kreeg de spinnende kat een plekje bij het haardvuur. Poezen veroverden eerst de aristocratische salons, veel later waren ze ook welkom in fabriekshuizen en armere buurten. En nu houdt iedereen van katten!
Erik Aerts is emeritus professor economische geschiedenis. Hij draagt dit boek op aan zijn besnorde vrienden die al veertig jaar zijn levenspad volgen.

Geschiedenis & Politiek
Huisdieren
Sterck & De Vreese
30 maart 2020
29 mei 2020

Reacties op: Zat het snor?