Zelfdenkers in profiel

Zelfdenkers in profiel

'Durf te denken', proclameerde Immanuel Kant in 1784. Hij had daarbij vooral het autonoom denken op het oog: meningen vormen op basis van een zelfstandig denkproces, los van elke autoriteit. En dat is precies wat zelfdenkers doen. Hun manier van denken is in eerste instantie een kwestie van mentale moed en niet zozeer van intellect. Zelfdenkers in profiel brengt een historisch overzicht van het vrije denken te Gent van de dertiende tot het einde van de negentiende eeuw. Daarbij passeren bekende en minder bekende Gentenaren de revue: Jacob van Artevelde, Jan Utenhove, meester-boekdrukker Joos Lambrecht, abt Cornelius-Columbanus Vrancx, Jan Palfijn, Vilain XIIII, Charles-Joseph de Grave, procureur Pierre-Victor Le Jeune, de bibliofielen Karel van Hulthem en Pierre Lammens, kanunnik Pieter-Jozef Triest, Hippolyte Metdepenningen … U leest uit het leven gegrepen verhalen geprojecteerd tegenover een breed panorama van de Gentse geschiedenis. Een must voor al wie geïnteresseerd is in de historiek van het (vrije) denken en in de Gentse geschiedenis.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen