Zelfportret met moeder

Het liep tegen sluitingstijd, het café was al bijna leeg, toen de barman zijn rechterhand op de bar legde en vroeg: 'Meneer Schouten, hoe is het met Lulu?'
'Dat is een onverwachte vraag op een onverwachte plaats,' zei ik.
Lulu is mijn jongste dochter. Drie jaar geleden verdween ze uit mijn leven en uit dat van haar zuster. Op onze verjaardagen stuurt ze een kaartje, gepost in Antwerpen of Amsterdam, zonder nader adres.
Met Steve, de barman, had ik het nooit over persoonlijke dingen. 'Ik heb Lulu al drie jaar niet meer gezien,' zei ik.
Zo begint 'Lulu's back in town' , een van de acht in elkaar hakende verhalen in de ontroerende familiekroniek Zelfportret met moeder . Hoe heeft het zover kunnen komen dat de dochter van Martin Schouten niets meer van haar familie wil weten? En wat bezielde haar zus om onder te duiken en terug te komen als echtgenote van een Turk die zei dat hij haar hele familie zou vermoorden?
Nooit was een boek van Martin Schouten zo persoonlijk. Niet alleen gaat hij op zoek naar zijn dochters, maar ook naar zijn eigen voorzaten. Daarin komt een analfabete kerkvorst voor, een boer die geweldig kan vertellen over een Hollandse nederzetting in Amerika en een door het leven geslagen vrouw die geëerd wordt in het verhaal `Zelfportret met moeder'.

Is Zelfportret met moeder het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Zelfportret met moeder