Zijn de jaren 30 terug?

Daar komen ze aangemarcheerd. Van Groot-Brittannië tot Frankrijk, van Hongarije tot Polen en van België tot Nederland: overal in Europa steekt extreemrechts opnieuw de kop op. Hebben we onze les nu nóg niet geleerd? In dit ongemakkelijke boek steekt Liz Fekete een vinger achter het bloemetjesbehang van de algemeen aanvaarde analyses. Want wie alleen de waan van de dag volgt, ziet en hoort veel, maar mist het bredere plaatje. De war on terror, de culturele oorlog, de aanval op de welvaartsstaat, de demonisering van migranten, de opdeling van samenlevingen in burgers, halfburgers en niet-burgers: wat nu gebeurt, zo zegt de auteur, kan je niet begrijpen als je de rol van de staat en het kapitaal negeert. Een verhaal over de verschillen en gelijkenissen tussen de jaren 1930 en vandaag, de imaginaire Chinese Muur tussen fatsoenlijke nationalisten en fascisten en de kwestie waarom zoveel werkende mensen tegen hun eigen belangen stemmen. Maar ook over de vraag van één miljoen: hoe kunnen we dit keren?

Is Zijn de jaren 30 terug? het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Zijn de jaren 30 terug?