Zoals wij het goed en noodzakelijk vinden

De koepelbeweging ACW (Beweging.net) viert in 2021 haar honderdste verjaardag. Voor de beweging van het arrondissement Antwerpen meteen een mooie aanleiding om het tweede deel van haar geschiedenis te publiceren.
Het eerste deel liep tot de jaren zestig van vorige eeuw en verscheen in 1989 onder de titel De Nationalestraat. Dit tweede deel vertelt het verhaal van de Antwerpse beweging over de vijftigjarige periode van 1965 tot 2015. De titel ‘Zoals wij het goed en noodzakelijk vinden’ is een citaat uit een interne nota van 1970. Hij vat uitstekend samen hoe de beweging zich gedurende die halve eeuw ontwikkelde: een beetje eigengereid, een beetje betweterig, soms zoekend naar de beste richting, maar meestal vastberaden om te doen wat wij juist vinden. Ook in 2021 is dat nog steeds de leidraad van het denken en handelen van Beweging.net en van de partnerorganisaties.
Peter Vanhooren is historicus (UGent). Hij deed eerder onderzoek over het ontstaan van de arbeidsongevallenverzekering en over de geschiedenis van verenigingen en vakbonden voor bedienden en van de sociale groep van de bedienden. Als militant-bestuurslid bij verschillende organisaties is hij daarnaast vertrouwd met het reilen en zeilen van de christelijke arbeidersbeweging.
ISBN: 9789463713313

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
Gompel&Svacina bvba
02 september 2021
02 september 2021

Reacties op: Zoals wij het goed en noodzakelijk vinden