Zoetbitter

Zoetbitter

Gelezen 24 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 12 Favoriet 0 Recensies 10
Je ontwikkelt een smaak. Je smaakpalet wordt een plek op je tong waar je registreert. Waar je woorden creëert voor de sensaties in je mond. Eten wordt een op taal gebaseerde kunstvorm. Je zult nooit meer simpelweg eten.

Tijdens de benauwde zomer van 2006 laat de 22-jarige Tess haar alledaagse, provinciale leven achter zich en vertrekt naar New York voor een nieuwe start. Als plattelandskind is Tess niet opgewassen tegen de losgeslagen levensstijl van de schreeuwerige New Yorkers. Ze huurt een kamer in Brooklyn en slaagt erin een baan te vinden als assistent-kelner bij een befaamd restaurant in Manhattan.
Tess sleept je mee door het chaotische, slopende, fascinerende horecaleven waar ze in belandt, tegen het decor van het genadeloze, rumoerige New York. Ze leert over oesters, champagne, bourgondische omgangsvormen en het nachtleven dat begint na sluitingstijd.
Net op het moment dat ze de smaak te pakken krijgt, raakt ze verstrikt in een ingewikkelde maar verleidelijke driehoeksverhouding met een ingetogen, bloedmooie barman en een oudere collega aan wie Tess zich vastklampt als een kind aan haar moeder.
Zoetbitter is een zintuiglijke roman over verlangen, smaak en wat er overblijft na ontnuchtering. Maar boven alles is dit een verhaal over ervaringen: zoet én bitter.

Stephanie Danler (1983) woont in Brooklyn, New York. Ze is afgestudeerd aan de New School in de richting Creative Writing. Ze werkte als serveerster in het Union Square Café tot haar roman door een uitgever bij OneWorld ontdekt werd. De rechten van Zoetbitter zijn verkocht aan Engeland, China, Duitsland, Taiwan en Nederland.

'Een boek dat vastgelijmd zit aan je handen terwijl je in één ruk door de pagina's racet.' ELLE

'Danler creëert een unieke stem op vakkundige wijze _ intiem, vertrouwd, verwonderd en zwaarmoedig. Deze roman is een echte traktatie, ongetwijfeld volgt er meer.' Publishers Weekly

'Prachtige omschrijvingen van smaken en diepgaande kennis van eten, wijn en horeca. Danler weet de lezer te fascineren, te verleiden en te verrijken met sensuele verlangens. Zoals ze zeggen in het restaurant: pick up!' Kirkus

'Danler weet de overdonderende sensatie van het jong-zijn, nieuw in een grote stad te vangen - het wonderlijke daarvan, het beangstigende, het harde, het ultieme. De manier waarop ze schrijft over eten is ook een knock-out. Het is prachtig. En je krijgt er trek van.' The New York Times

Prometheus
18 oktober 2016
18 oktober 2016

Een roman die niet echt kan boeien

door: Jeanette 1 reactie

Stephanie Danler verhuisde op haar tweeëntwintigste van een klein stadje naar New York om daar een nieuw leven op te bouwen. Ze vond een baan als serveerster in een bekend restaurant en zeven jaar later schreef ze over die periode de roman Zoetbitter. Het is een zogenaamde 'coming-of-age' roman...

Reacties op: Zoetbitter