Zomergasten, doortrekkers en overwinteraars

Zomergasten, doortrekkers en overwinteraars

‘Zijn enthousiasme, zijn liefde voor vogels en zijn kennis zijn spectaculair. Wat een geniale vogelman!’ Humberto Tan

Met zijn beeldende stijl neemt vogelaar Arjan Dwarshuis de lezer mee op een ontdekkingstocht door zijn favoriete natuurgebieden in onze twaalf provincies, de beste vogelkijkplekken en de verborgen pareltjes van de Nederlandse wildernis. Hij kijkt gefascineerd naar het gedrag van vogels, luistert naar hun zang en vertelt over hun leefgebieden en de noodzaak om die ook in de toekomst te bestendigen. Zo zijn de Waddenzee en de Rijndelta van groot belang voor migrerende steltlopers, strijken op onze weilanden en waterpartijen iedere winter miljoenen ganzen en eenden neer en behoren onze heidevelden, hoogvenen, duin- en moerasbieden tot de belangrijkste vogelgebieden van West-Europa.

Het dichtbevolkte Nederland is een waar vogelparadijs en heeft veel mooie natuur, maar veel van deze natuur wordt helaas ernstig bedreigd. Dwarshuis, die in 2016 de hele wereld over reisde en het wereldrecord vogelsoorten kijken verbrak (6852), laat zien hoe je van die natuur kunt genieten en hoe oneindig fascinerend vogels zijn.

In de pers

‘Mooi boek, mooi verhaal.’ Margriet van der Linden in M

‘Een onvergetelijk avontuur.’ Metronieuws.nl

‘Ornithologische hoogtepunten. Arjan weet veel enthousiasme voor vogels te genereren.’ Vogelbescherming Nederland

Literaire non-fictie , Reizen & Talen
Reisverhalen
J.M. Meulenhoff
01 april 2022
01 april 2022

Reacties op: Zomergasten, doortrekkers en overwinteraars