Zoönose

Gelezen 17 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 12 Favoriet 3 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1 Lijsten 2   Topics 0

De wereld houdt zijn adem in. Het nieuwe coronavirus (sars-CoV-2), dat de ziekte Covid-19 veroorzaakt, heeft zich in korte tijd over alle continenten verspreid. Een wereldwijde pandemie is een feit. Maar dit is niet de eerste keer dat er gevaar dreigt. De epidemieën van sars en de Mexicaanse griep konden nog net in de kiem gesmoord worden. Ziekten als vogelgriep, ebola, hiv, en in ons eigen land q-koorts, hebben één ding gemeen: ze zijn afkomstig van in het wild levende dieren en worden op mensen overgebracht via een proces dat zoönose of spillover wordt genoemd: "soortoverschrijdende overdracht' (in het geval van het huidige coronavirus waarschijnlijk via vleermuizen). Maar bij veel ziekten blijft de bron onvindbaar – en dus onbeheersbaar. In Zoönose neemt David Quammen de lezer mee op een adembenemen-de speurtocht naar de verwekkers van deze ziekten. Hij doet verslag van avontuurlijke onderzoeken in het veld – vleermuizen vangen in China, gorilla's op de voet volgen in Congo – met de voornaamste deskundigen op het gebied van infectieziekten. Dit boek is onmisbaar voor wie meer wil snappen over de wetenschappelijke en ecologische achtergronden van de huidige coronacrisis.

Uitgeverij Atlas Contact
01 januari 2012