Zusters van Tarakan

Zusters van Tarakan

Rank 52 Gelezen 32 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 43 Favoriet 2 Recensies 19
Non-fictie Lijsten 1 Spots 2   Topics 0
‘Zusters van Tarakan’ van David Meijer is het waargebeurde verhaal van Mila Herman, die tijdens de Tweede Wereldoorlog vermist raakte en doodverklaard werd. 75 jaar later reconstrueert haar kleinzoon David haar verhaal, zich baserend op jarenlang onderzoek. Een liefdevol monument voor Mila Herman en haar moedige collega’s.
Op 24 december 1941 staat de 23-jarige Mila Herman, Rode Kruis-helpster der 2e klasse, samen met een twintigtal andere zusters op het vliegveld van Bandoeng, Java. Twee weken geleden heeft Nederland de oorlog verklaard aan Japan. Na een lange tocht arriveren de zusters op Tarakan, een klein olie-eiland voor de kust van Borneo. Omgeven door dichte jungle wachten daar honderden soldaten op wat komen gaat. Jong, onervaren en onvoorbereid voegen Mila en haar collega’s zich bij hen. Dan, in het duister van de nacht, door oerwoud dat ondoordringbaar werd geacht, bestormen duizenden Japanse troepen het eiland. Aan het thuisfront tast men in het duister; wat is er met Mila gebeurd?

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen