×

Blogpost: Hanneke van de Water

Recensie van ‘Onmenselijke mensen’

Het boek
In deze tweede thriller van Rob van Doorn komt de lezer opnieuw Haarlems wethouder Frits Halen tegen. Na de terroristische aanval op zijn stad Haarlem, waarbij hij als enig overgebleven bestuurder de zware taak heeft de stad en haar inwoners door een zware tijd te loodsen en mee te helpen de daders te pakken, wordt Halen in ‘Onmenselijke mensen’ opnieuw in een stroomversnelling van gruwelijke gebeurtenissen getrokken.
cf2060b10154293bd9a259c91e8bd7c7.jpgDe 16-jarige dochter van Halen en zijn vrouw Saskia wordt, op weg van school naar huis, door twee mannen met bivakmutsen een auto in gesleurd en ontvoerd. Een ouder echtpaar dat getuige is, belt de politie. Halen gaat, samen met zijn vrouw, meteen naar het politiebureau. Na een aantal dagen ontvangen ze een pakketje van de ontvoerders met een haarlok van Jolanda en een briefje waarin ze hun eisen kenbaar maken. Een week later volgt opnieuw een pakketje, ditmaal met een oor van Jolanda. Gaandeweg het onderzoek wordt duidelijk dat de daders geen enkel respect hebben voor menselijk leven. De leider van de kidnappers is actief geweest bij de massamoord in Srebrenica en is sindsdien wapenhandelaar.

Onder druk van spanning en angst vervalt Saskia, de vrouw van Halen, in een zware depressie en moet worden opgenomen. De frustratie over de trage opsporingsactiviteiten doen Halen besluiten op eigen houtje op onderzoek te gaan. Hij wordt hierin geholpen door Marjan Liter, verpleegkundig sergeant bij de Luchtmobiele Brigad. Liter en Van Halen reizen naar Servië en raken verwikkeld in een web van geweld waarin Halen meerdere malen het leven dreigt te laten. Hij valt in handen van Dragan (alias Ratko) Belodedic, de ontvoerder van zijn dochter en de nietsontziende crimineel, Jack Breugels.

Hun zoektocht verplaatst zich naar Amman, de hoofdstad van Jordanië, waar wapenproducenten en -handelaren, regeringsvertegenwoordigers, investeerders en vrijheidsstrijders elkaar in een moordende greep houden. Nederland blijkt in het geheel een wel heel cruciale rol te spelen. Lukt het Halen en Liter om de ontvoerder van Jolanda Halen te laten inrekenen en de onsmakelijke feiten rondom de rol die Nederland speelt in de enorme internationale wapenhandel aan het licht te brengen? Je leest het in ‘Onmenselijke mensen’.

Visie van de recensent
Opnieuw een adembenemend spannend verhaal van Van Doorn die hiermee zijn naam als thrillerauteur definitief heeft gevestigd. Het verhaal verslapt geen moment en als lezer gun je je geen tijd om het boek even ‘weg te leggen’ om later verder te lezen. Je moet gewoonweg weten hoe het verder gaat met de hoofdpersonen.

Van Doorn (1954) woonde tot zijn 35e in Haarlem. In de jaren tachtig van de vorige eeuw was hij raadslid in Haarlem en daarna vakbondsbestuurder. In de periode van april 2010 tot juli 2013 was hij wethouder "van buiten" in de Spaarnestad. Tussendoor heeft hij verschillende bedrijven opgericht waar hij de bezielende directeur van was. Als consultant adviseert hij over fusies en reorganisaties. Rob woont vanaf 1996 in Amersfoort, op de rand van het dorp Hoogland. Van Doorn heeft inmiddels twee boeken op zijn naam staan. Na zijn debuut ‘Haarlem Centraal’ schreef hij ‘Onmenselijke Mensen’.

Uitvoering
ISBN ISBN 978-90-8660-271-1 Uitgever: Ellessy Crime Paperback van 294 pagina's

Over Hanneke Tinor-Centi