Een interessante leeservaring

123erwin 03 februari 2024

Mijn mening over dit boek is nog niet helemaal gevormd, maar het is zeker een interessante leeservaring. Het beschrijft de technologische ontwikkeling, met name de opkomst van de eerste computer, door de ogen van een natuurkundig en wiskundig genie, geobserveerd door anderen. Het onthult hoe deze ontwikkeling meteen werd ingezet en gefinancierd door defensie, inclusief betrokkenheid bij projecten zoals de atoombom. Dit lijkt een waarschuwing te zijn.

Het laatste deel van het boek behandelt kunstmatige intelligentie (A.I.), dat aanvankelijk onschuldig lijkt in de context van het bordspel 'GO'. Toch wordt duidelijk hoe krachtig en potentieel gevaarlijk A.I. kan zijn, zelfs wanneer het wordt ingezet voor iets schijnbaar onschuldigs als een spelletje. De auteur suggereert impliciet dat we waakzaam moeten zijn voor de gevolgen van A.I.-gebruik buiten de speelruimte. Dit maakt het boek zowel intrigerend als een waarschuwing voor de mogelijke consequenties van technologische vooruitgang.

Meer recensies van 123erwin