Een lekker debuut

Aad le Febre 02 september 2019
De eersteling van Andersen introduceert een bijzonder duo. Ex-commando/veiligheidsadviseur Hamer (Eugène, hoewel hij die voornaam niet gebruikt) en Neli Panka, inspecteur zware criminaliteit met psychologie van seriemoordenaars als specialisatie. Hun onderlinge voelbare spanning, tegengestelde karakters en invalshoeken werkt uitdagend en geeft extra dynamiek. Zowel voor de lezer als in het rechercheteam. De ondertitel "Pas als mijn wraak compleet is, stop ik met moorden" maakt direct duidelijk dat we met een seriemoordenaar te maken krijgen.

Hamer wordt opgeroepen bij een moordonderzoek. Een hoge officier en zijn vrouw zijn gewelddadig om het leven gebracht. Er is in bloed een tekst op een spiegel aangebracht en er is een getuige "in leven" gelaten, maar die verkeert in shock, is zwaar getraumatiseerd en had een verdovingsmiddel toegediend gekregen. Een brief van de moordenaar en zijn eigen foto's van het delict zaait verwarring. En er is een verwijzing naar een website. Zoveel dramatiek maakt het geheel duister.
Van de vermoorde kolonel Westerlaake is er geen dossier over recente jaren. Dit maakt het een zeer complexe zaak is met vooralsnog ingewikkelde theorieën over toedracht en mogelijke motieven, maar geen sporen of verdachten. Hamers rol in het onderzoek kan Neli niet helemaal volgen, leuk vindt zij de vreemde bemoeienis zeker niet. En er is nog de dubbele agenda van Hamer en zijn collega Raaf, die een eigen idee over de zaak heeft.

Dan volgt een tweede moord met vrijwel identieke M O en weer betreft het een militair en partner. Weer een tekst op een spiegel, weer een onbruikbare getuige. Weer een brief en foto's. Het aantal doden loopt daarna verder op, maar is de gezochte moordenaar ook steeds de dader?
Het wordt langzaam duidelijk dat het verleden van de slachtoffers blijkbaar een grote rol speelt. Alle kleine connecties naar personen en bedrijven doen vermoeden dat er wel van een wijdvertakt netwerk sprake is; maar van wat? Wie spelen hier een rol in? Hoe past de genoemde wraak, de moordenaar en de opzichtige moorden hierin? Wat is het motief? Welk plan ligt eraan ten grondslag?
Een enorme puzzel met veel stukjes die lastig in elkaar te passen zijn, maar ogenschijnlijk wel een relatie hebben met gebeurtenissen in voormalig Joegoslavië en Srebrenica.
Het onderzoek verloopt zeer moeizaam. Neli en Hamer moeten alles uit de kast halen om oplossingen te vinden terwijl de druk van de top van de politieorganisatie en de politiek toe neemt. Hamer boort zijn potentieel van onconventionele contacten aan, Neli doet als rechercheur het ouderwetse speurwerk.

Zeker voor een debuut is dit een uitermate goed verhaal. Prima, puur Nederlandse thriller. Nuchter, zakelijk, gedetailleerd beschreven met onderbouwde en sterke, maar ook complexe karakters en vooral zonder overdrijving of extreme, ongeloofwaardige acties.
Andersen is zeker een aanwinst in de rij van Nederlandse thrillerschrijvers en het door hem gecreëerde koppel Hamer & Panka smaakt naar meer.

Meer recensies van Aad le Febre