Lezersrecensie
Ons verleden herleeft
Tijdens een Delftse stadstour stuit gids Victor van Atten op het stoffelijk overschot van een vrouw met op korte afstand haar afgehakte hand. Dit wordt voor de nieuwbakken rechercheur Bobbi Meijer -niet alleen met een voornaam die associaties oproept bij collega's maar ook met een rugzakje vanuit haar missie in Afghanistan- haar eerste moordzaak als leidinggevend rechercheur met ondersteuning van collega en oudgediende J P. Het is meteen een moord met een kwaadaardig, gruwelijk karakter en een duistere, mogelijk religieuze, achtergrond. Of kan de geschiedenis van Balthazar Gerards de verbindende factor zijn? Er is weinig om zich aan vast te houden. Maar voordat zij überhaupt in een opgeloste zaak kan gaan geloven dient zich al na 2 dagen de volgende mishandelde dode zich aan waarbij ook weer een Bijbelse tekst een verklaring moet geven. En binnen 2 dagen daarna volgt zelfs een 3de. Een verband tussen de slachtoffers of vindplaatsen blijft zelfs na de vondst van nummer 4 echter totaal onduidelijk. Een mogelijke dader dient zich al helemaal niet aan, hoewel een logisch verband tussen de uitgevoerde, bloedige gruweldaden zich heel langzaam begint wel te vormen.
Victor is net als zijn collega en vriend Fabian de Ligt (die we nog kennen van het 1e deel van de Delft trilogie: De schaduw van Vermeer) geschiedenisdocent. Hij contact hem graag als hij met iets zit, bij voorkeur bij een gezellig biertje. Victor is ook lid van een toneelgezelschap en kent hij daardoor Barbara, die als conservator verbonden is aan het Prinsenhof waar op dat moment een tentoonstelling gewijd is aan Willem van Oranje en daarmee ook aan Balthazar Gerards. Zijn interesse in Balthazar Gerards wordt mede gewekt door het toneelstuk dat zij gaan opvoeren en een gesprek met pater jezuïet Paul over deze persoon en de bijbehorende historie. Hij probeert alles in de historische context te zien zoals we die nu kennen, maar plaatst wel kanttekeningen en wordt qua kennis, mede door Barbara, langzaam maar zeker steeds dieper in de geschiedenis van deze historische figuur getrokken en zo ook in het moordonderzoek.
Na de start van zijn Delft trilogie met De schaduw van Vermeer is Jeroen Windmeijer natuurlijk ook voor dit 2e deel diep in de historie van deze beroemde stad gedoken. Een van de meest bekende feiten over die stad is natuurlijk dat Willem van Oranje hier resideerde en de daad van zijn moordenaar Balthazar Gerards. Vanuit dit gegeven en de thriller rondom de moorden, de oplossing en de personages heeft Jeroen Windmeijer een geweldig verhaal geconstrueerd. Hij maakt er dankbaar gebruik van om continu een stukje van onze rijke geschiedenis te verplaatsten naar het nu, om zo een moordenaar actief te laten zijn wiens daden we ook deels nog kunnen volgen.
Ook dit ijzersterke boek van Jeroen Windmeijer is er weer een van Top Klasse. Naast een uitstekende opzet, een prima verhaal met tot de verbeelding sprekende moorden, een overzichtelijke samenhang en degelijk plot krijgen we hier van de meester ook, buiten relevante interessante religieuze weetjes, als extraatje een zeer interessante geschiedenisles met verrassende inzichten en feiten, tussendoor een vleugje politiek plus een informatieve wandeling door het Delftse. Het is gewoon een prima de luxe thriller die in de categorie beste thrillers van dit moment bovenin moet eindigen en die erom vraagt om verfilmd te worden.
Victor is net als zijn collega en vriend Fabian de Ligt (die we nog kennen van het 1e deel van de Delft trilogie: De schaduw van Vermeer) geschiedenisdocent. Hij contact hem graag als hij met iets zit, bij voorkeur bij een gezellig biertje. Victor is ook lid van een toneelgezelschap en kent hij daardoor Barbara, die als conservator verbonden is aan het Prinsenhof waar op dat moment een tentoonstelling gewijd is aan Willem van Oranje en daarmee ook aan Balthazar Gerards. Zijn interesse in Balthazar Gerards wordt mede gewekt door het toneelstuk dat zij gaan opvoeren en een gesprek met pater jezuïet Paul over deze persoon en de bijbehorende historie. Hij probeert alles in de historische context te zien zoals we die nu kennen, maar plaatst wel kanttekeningen en wordt qua kennis, mede door Barbara, langzaam maar zeker steeds dieper in de geschiedenis van deze historische figuur getrokken en zo ook in het moordonderzoek.
Na de start van zijn Delft trilogie met De schaduw van Vermeer is Jeroen Windmeijer natuurlijk ook voor dit 2e deel diep in de historie van deze beroemde stad gedoken. Een van de meest bekende feiten over die stad is natuurlijk dat Willem van Oranje hier resideerde en de daad van zijn moordenaar Balthazar Gerards. Vanuit dit gegeven en de thriller rondom de moorden, de oplossing en de personages heeft Jeroen Windmeijer een geweldig verhaal geconstrueerd. Hij maakt er dankbaar gebruik van om continu een stukje van onze rijke geschiedenis te verplaatsten naar het nu, om zo een moordenaar actief te laten zijn wiens daden we ook deels nog kunnen volgen.
Ook dit ijzersterke boek van Jeroen Windmeijer is er weer een van Top Klasse. Naast een uitstekende opzet, een prima verhaal met tot de verbeelding sprekende moorden, een overzichtelijke samenhang en degelijk plot krijgen we hier van de meester ook, buiten relevante interessante religieuze weetjes, als extraatje een zeer interessante geschiedenisles met verrassende inzichten en feiten, tussendoor een vleugje politiek plus een informatieve wandeling door het Delftse. Het is gewoon een prima de luxe thriller die in de categorie beste thrillers van dit moment bovenin moet eindigen en die erom vraagt om verfilmd te worden.
2
Reageer op deze recensie