Prachtdebuut

Aad le Febre 10 juni 2020
Dit debuut van de bedenker van de succesvolle Deense serie The Killing opent in een ver verleden. Bijna 30 jaar voor de sterke start van het verhaal is er in de proloog sprake van afslachting van een gezin, waarbij het verdere verloop voorlopig een raadsel blijft voor de kersverse lezer die aan het boek begint.
Het heden dat erop volgt en de gruweldaad op Laura Kjaer die het beschrijft, maakt de lezer niet direct wijzer, maar sleurt hem of haar wel diep het verhaal in. Zoals het ook doet met Naia Thulin, een vrouwelijke rechercheur in de traditie van Scandinavische voorgangsters, en haar tijdelijke, wat vreemde en zeer eigenzinnige, collega met een rugzakje en eigen agenda, Mark Hess als zij in deze zaak betrokken raken.
Dan hebben we nog minister Rosa Hartung en haar man Steen. Een jaar geleden is hun dochter verdwenen, iemand heeft bekend de moord op haar gepleegd te hebben, maar waar is haar lichaam? Is deze man, destijds veroordeeld voor die moord, wel de dader of is de huidige moordenaar ook verantwoordelijk voor hetgeen er toen met Kristine Hartung is gebeurd, hoe onwaarschijnlijk dit nu ook lijkt? Rosa pakt, na dat bewogen jaar, de draad weer op. Als zij weer op haar ministerie komt wordt zij op die eerste dag meteen geconfronteerd met een kwaadaardig modern fenomeen: een haatmail van onbekende afzender met beeldmateriaal van de -afgesloten- Facebook pagina van haar dochter Kristine.

Ook de met marteling gecombineerde moorden krijgen een vervolg en minister Hartung wordt opnieuw, indirect, belaagd. De verwarring over de daden zelf, het motief, de mogelijke dader en onduidelijkheid wat het verband is, als er een verband is, groeit. Een zeer raadselachtige zaak.
Maar ineens komen beide zaken forensisch bij elkaar. Kastanje mannetjes vormen een mogelijk, maar bizar verband en moeten eigenlijk een aanwijzing geven, maar voorlopig groeit slechts het aantal details, de mogelijke scenario's en het aantal waarom's.
Als een vaag vermoeden ontkiemt en verder groeit en er bewijzen komen dat er nog een verband tussen de slachtoffers bestaat, komt er een klein beetje schot in de zaak en volgt een kat en muis spel, waarbij de oude zaak van Kristine Hartung ook weer komt bovendrijven. Als de oplossing nabij lijkt, wel met wat losse eindjes, is Hess verre van overtuigd. Soms is niet alles wat het lijkt te zijn, is de dader misschien niet de dader en vertellen sporen niet persé het juiste verhaal.

Dat was de kracht van The Killing en hierin volhardt Sveistrup ook in dit verhaal.
Geschreven met een vlotte pen, een heel boeiend verhaal, die ijzingwekkend en gruwelijk is, met een verbijsterend en spannend plot. Sterke en uitgewerkte personages gecombineerd met een fenomenale verhaallijn. We kunnen Sveistrup na dit debuut zeker met plezier verwelkomen bij de nieuwe generatie Scandinavische thriller auteurs.

Meer recensies van Aad le Febre