ontspannende spanning

Alexs Books and Socks 05 december 2019
De jachtpartij - Lucy Foley (Boekerij)

"Niet weg te leggen.' A.J. Finn, bestsellerauteur van De vrouw in het raam

Agatha Christie meets Ruth Ware in deze zenuwslopende thriller waarin je niemand kunt vertrouwen, voor de fans van Gillian Flynn en Paula Hawkins

Oudejaarsavond. Een villa in de Schotse wildernis. Negen oude vrienden checken in, maar één van hen zal de nacht niet overleven.

Negen vrienden vieren oudejaarsavond in een idyllische villa in de Schotse Hooglanden. Het lijkt de perfecte plek om hun gehaaste Londense leven achter zich te laten en van elkaars gezelschap te genieten. Het ontbreekt de vrienden aan niets: ze hebben een prachtig uitzicht, een knappend haardvuur, een provisiekast vol eten en liters champagne. Maar wat ze ook hebben is geheimen voor elkaar, langgekoesterde jaloezie en bergen opgekropte woede. Terwijl de sneeuw buiten valt, wordt de spanning in de villa ondraaglijk.

Als de lucht op nieuwjaarsdag opklaart is een van de gasten dood. En één van de anderen is de moordenaar.
Maar wie?

Wat een leuk boek was dit, en met leuk bedoel ik heerlijk nostalgisch. Zoals de pers het noemde een moderne Agatha Christie. Zalig! Heerlijk spannend maar zo ontspannend.

Het boek is eigenlijk één groot cliché qua personages, echt alle soorten karakters zijn vertegenwoordigd. De auteur beschrijft ze ook allemaal gedetailleerd ookal lezen we het boek via drie vrienden en de opzichters van het verblijf komen ook aan het woord.

Lijkt verwarrend en veel om al die verschillende personages aan het woord te zien maar dat is het echt niet. Je bent direct mee en er is geen verwarring dankzij die goede karakter beschrijving van de auteur.

Het verhaal is simpel, feest, iedereen samen en in de ochtend blijkt er iemand vermoord te zijn. Wie dat is duurt even voor je dat weet en wie het deed, hoe en wat kom je ook geleidelijk te weten. Zalige spanning.

Dit boek leest als een trein, zorgt voor enkele uurtjes pure ontspannende spanning met een leuk plot. Erg leuk voor mensen die houden van een nostalgische “iemand van ons is de moordenaar, maar wie?”-verhaal. Voor mij zeker een aanrader.

Meer recensies van Alexs Books and Socks