Motherwell

Motherwell - Deborah Orr (Lebowski)

Hartverscheurende memoir over de slagschaduw die ouders over het leven van hun kinderen werpen

Na het overlijden van haar moeder keert Deborah Orr terug naar haar ouderlijk huis in Motherwell. Tijdens het opruimen van de secretaire van haar ouders komt ze voorwerpen tegen die herinneringen oproepen aan haar jeugd. Aan de huizen waar ze woonden en aan haar schooltijd, maar ook aan de jaloezie van haar moeder, de spanningen thuis, de uitgesproken vijandigheid. Pas nu kan ze duidelijk zien hoe disfunctioneel haar familie was, en hoe allesbepalend de invloed van haar moeder op de rest van haar leven is geweest.

Dit boek verschijnt na het overlijden van de auteur, erg jammer dat ze het lof dat ze krijgt voor dit boek niet zal horen, zien en voelen maar ik denk wetende dat het zou verschijnen al veel was voor de auteur.

De eerste hoofdstukken van dit boek zijn zo mooi, ik zou ze keer op keer opnieuw kunnen lezen. Na de dood van Deborah Orr haar moeder keert ze terug en ruimt ze het huis en de secretaire op. Daar komt ze verschillende voorwerpen in tegen die elk een herinnering bevat.

‘Mijn broer en ik waren op onze hoede voor de secretaire, ... Niettemin was de secretaire lange tijd grotendeels verboden gebied voor ons geweest, als het administratieve hart van ons ouderlijk huis op nummer 18 van Clyde Terrace, Muirhouse, Motherwell ml1 2ng.’

Het zijn allemaal best heftige herinneringen. Niet alles is fijn en er zijn veel nare dingen die haar te beurt vielen waaronder een narcistische kleinerende moeder, armoede, vechten voor warmte en aandacht.

Een memoire vind ik altijd moeilijk te raten want wie ben ik om iemand leven te beoordelen maar puur op de manier waarop Debarah Orr haar boek brengt ben ik heel enthousiast. Een respectvolle schrijfstijl die toch enige pittigheid laat doorschijnen en de verschillen in klasse aankaart.

‘En geheimen. Er verscholen zich geheimen in het leven van mijn ouders, in de lades, de kasten en de secretaire.’

Ik denk dat dit boek vooral veel steun kan bieden aan mensen die ook willen opkomen voor zichzelf en daar niet de kans toe krijgen, met dit boek gaan ze daar hopelijk toch weer wat in geloven. Ik weet niet of dit boek dan ook voor iedereen is, maar lees het vooral zelf om het te ontdekken.

Zoals Deborah Orr zich zelf afvraagt in het boek : zijn het memoires of is het wraak?

Meer recensies van Alexs Books and Socks